A12 zone tussen Utrecht, Nieuwegein en Houten

Studiegebied A12 zoneSnelweggebieden zijn ‘hot’. Gelegen aan de rand van de stad, uitstekend bereikbaar en zichtbaar zijn het goede vestigingslocaties voor bedrijven. Door het publiek gretig gebruikt, ontstaat er een hedendaagse vorm van stedelijkheid. Ikea en McDonalds weten al lang van de potentie van deze gebieden. Tegelijkertijd worden ze steeds vaker in verband gebracht met ‘verrommeling’, dichtslibben van het landschap en een gebrek aan samenhang tussen de bebouwing.
De zone langs de A12 bij Utrecht is zo’n gebied bij uitstek. Gelegen tussen knooppunt Oudenrijn en
knooppunt Lunetten is het één van de best bereikbare plekken in Nederland en daarbij ook zeer centraal gelegen in de regio. Ingeklemd tussen Nieuwegein, Houten en Utrecht en doorsneden door een stelsel van hoofd- en parallelrijbanen heeft de A12 zone een lange periode van bestuurlijke vergetelheid gekend.
Desondanks, of juist hierdoor, kent het gebied een grote diversiteit en een eigen dynamiek. De Stichting A12NU is een initiatief van Stefan Bendiks, Aglaee Degros (Artgineering) en Henri van der Vegt (Urban Pilots) om de A12 zone bij Utrecht en vergelijkbare gebieden elders in Nederland op een vernieuwende manier onder de aandacht brengen en alternatieven te stimuleren voor de wijze waarop hiermee kan worden omgegaan. De ambities en mogelijkheden van de A12 zone worden hierbij niet van bovenaf maar van binnenuit gedefinieerd. Door uit te gaan van wat er al is wordt onderzocht in hoeverre het gebied kan worden verbeterd door middel van de aanwezige kwaliteiten, zoals infrastructuur, economische activiteiten en lokale spelers.
In een cahier worden de resultaten van het onderzoek naar de A12 zone samengevat. Het gebied wordt bekeken door de bril van een kunstenaar, een planoloog, een landschapsarchitect, een economisch geograaf en een socioloog. Historische kaarten, analyses en portretten van bewoners en gebruikers brengen het gebied breed in beeld. Het cahier is onderdeel van een tentoonstelling en van een debat over deze thematiek dat opmaat hoopt te zijn naar een andere aanpak van verstedelijkte snelweggebieden.

Studiegebied A12 zone

Snelweggebieden zijn ‘hot’. Gelegen aan de rand van de stad, uitstekend bereikbaar en zichtbaar zijn het goede vestigingslocaties voor bedrijven. Door het publiek gretig gebruikt, ontstaat er een hedendaagse vorm van stedelijkheid. Ikea en McDonalds weten al lang van de potentie van deze gebieden. Tegelijkertijd worden ze steeds vaker in verband gebracht met ‘verrommeling’, dichtslibben van het landschap en een gebrek aan samenhang tussen de bebouwing.

De zone langs de A12 bij Utrecht is zo’n gebied bij uitstek. Gelegen tussen knooppunt Oudenrijn en knooppunt Lunetten is het één van de best bereikbare plekken in Nederland en daarbij ook zeer centraal gelegen in de regio. Ingeklemd tussen Nieuwegein, Houten en Utrecht en doorsneden door een stelsel van hoofd- en parallelrijbanen heeft de A12 zone een lange periode van bestuurlijke vergetelheid gekend.

Desondanks, of juist hierdoor, kent het gebied een grote diversiteit en een eigen dynamiek. De Stichting A12NU is een initiatief van Stefan Bendiks, Aglaee Degros (Artgineering) en Henri van der Vegt (Metroplex) om de A12 zone bij Utrecht en vergelijkbare gebieden elders in Nederland op een vernieuwende manier onder de aandacht brengen en alternatieven te stimuleren voor de wijze waarop hiermee kan worden omgegaan. De ambities en mogelijkheden van de A12 zone worden hierbij niet van bovenaf maar van binnenuit gedefinieerd. Door uit te gaan van wat er al is wordt onderzocht in hoeverre het gebied kan worden verbeterd door middel van de aanwezige kwaliteiten, zoals infrastructuur, economische activiteiten en lokale spelers.

In een cahier worden de resultaten van het onderzoek naar de A12 zone samengevat. Het gebied wordt bekeken door de bril van een kunstenaar, een planoloog, een landschapsarchitect, een economisch geograaf en een socioloog. Historische kaarten, analyses en portretten van bewoners en gebruikers brengen het gebied breed in beeld. Het cahier is onderdeel van een tentoonstelling en van een debat over deze thematiek dat opmaat hoopt te zijn naar een andere aanpak van verstedelijkte snelweggebieden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s